Ako začať podnikať – v čom podnikať, biznis plán a ďalšie tipy

Mnoho ľudí by chcelo podnikať, ale väčšina netuší ako. V tomto článku nájdeš základný návod, ktorý by ťa mohol nakopnúť. Oveľa komplexnejší návod od zakladateľov úspešných slovenských firiem nájdeš v našom kurze.

Nápad na podnikanie

Nemal by si začínať podnikať s niečím, čomu nerozumieš. Ideálny scenár je asi ten, že si vyskúšaš určitú oblasť najskôr v pozícii zamestnanca a potom z toho skúsiš urobiť vlastný biznis. Alebo môžeš premeniť na podnikanie nejaké svoje hobby. Ak napríklad pravidelne cvičíš, môžeš si skúsiť otvoriť vlastné fitko. Je potrebné sa nielen vyznať v tom, v čom ideš podnikať, ale aj dobre rozumieť trhu a potrebám zákazníka. Otvor oči a začni premýšľať nad tým, čo ľuďom v tvojom okolí chýba. Ak takúto potrebu objavíš, môže sa to stať nápadom pre tvoje podnikanie. Na druhej strane, ak si vyberieš oblasť, v ktorej sa dobre nevyznáš, bude ťa to stáť oveľa viac energie, peňazí a času.

Testovanie

Otestuj svoj nápad. Skús ho predstaviť svojím známym a zisti ich spätnú väzbu a či by boli ochotní ti za niečo také sami zaplatiť. Problém je, že ak ti aj sľúbia, že áno, tak sa s tým nedá úplne počítať. Ale je to dobrý začiatok. Tvoja vzorka testovacích zákazníkov by mala byť dostatočne veľká.

Biznis plán

Nemusíš vypisovať 100-stranový podnikateľský plán, ale je dobré si aspoň približne spočítať predpokladané výdavky a príjmy. Realita bude skoro určite odlišná (čítaj ako horšia), ale často sa stáva, že ti to nebude vychádzať ani na papieri a ty si tak ušetríš veľa času a peňazí. Vo svojom provizórnom biznis pláne si tiež môžeš zmapovať svoju konkurenciu a vyjasniť si, v čom sa chceš od nej odlíšiť.

Ak potrebuješ vzorový biznis plán alebo pomoc s jeho prípravou, zreálnením a financovaním, môžeš napríklad vyskúšať Program pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky od Slovenskej sporiteľne.

Kapitál

Začať podnikať bez akýchkoľvek peňazí je extrémne náročné a vo väčšine prípadov asi aj nemožné. Ak chceš ponúkať masáže, alebo strihanie, potrebuješ na to priestory. Ak chceš robiť pre firmy účtovníctvo, potrebuješ k tomu nejaký softvér. Ak chceš piecť torty, potrebuješ k tomu suroviny a formy. A ak chceš fotiť svadby, potrebuješ k tomu kvalitný fotoaparát.

Ale ak by si si aj nemusel(a) nič kupovať, stále sa musia o tebe nejako dozvedieť ľudia. A reklama môže pokojne pohltiť aj väčšinu tvojho vstupného kapitálu.

Je nesmierne ťažké v začiatočnej fáze podnikania získať od niekoho peniaze. Akokoľvek je tvoj nápad dobrý, investori sú len zriedkakedy ochotní investovať do projektov, ktoré sú zatiaľ len nápadmi. Taktiež získať úver od banky je v tejto fáze veľmi náročné. Preto najjednoduchším riešením je začať s vlastnými úsporami, prípadne si požičať od rodiny alebo od známeho. Samozrejme, vždy existuje riziko, že už tieto peniaze nikdy neuvidíš, ale istú mieru rizika musíš jednoducho pri podnikaní akceptovať. A niekedy je aj pre samotný biznis lepšie začať s vlastnými peniazmi, ktoré si človek váži viac ako keď ich dostane od investora za spolupodiel.

Web

Žijeme v digitálnej dobe, preto každé podnikanie potrebuje svoju webstránku. Dať si urobiť dobrú stránku na mieru môže stať aj niekoľko tisíc eur a to sa bavíme len o pomerne jednoduchej prezentačnej stránke. Lepším riešením v začiatkoch je preto využiť rôzne online platformy, ktoré umožňujú vyskladať si vlastnú webovú stránku. A sú natoľko intuitívne, že to dokáže každý. Takýmito riešeniami sú napríklad Wix, Weebly. Na Slovensku je to Webnode, Biznisweb či  WebSupport. A potom trochu komplikovanejšie riešenie je WordPress alebo Joomla. Tieto platformy využívajú rôzne nastaviteľné šablóny, ale výsledok vie byť veľmi uspokojivý.

Tu je niekoľko základných pravidiel o tvojej stránke:

  • Z domovskej stránky by malo byť jasné, o čom tvoja stránka je, akú službu ponúkaš
  • Stránka musí mať prehľadnú navigáciu
  • Každú službu, ktorú ponúkaš, opíš podrobne na samostatnej stránke
  • Nezabudni na ľahko dostupné kontaktné údaje
  • Zamysli sa nad tým, čo je cieľom tvojej stránky – a výzvu s takouto akciou musíš dať na viditeľné miesto a ešte ju zvýrazniť. Ak je napríklad cieľom, aby ťa kontaktovali potenciálni zákazníci, tak nemôžeš svoje kontaktné údaje zašiť niekde do päty stránky.
  • Pridaj tam referencie od svojich zákazníkov
  • Stránka by mala byť responzívna – to je prispôsobená napríklad pre mobilné telefóny.

K webovej stránke budeš ešte potrebovať kúpiť doménu a webhosting, čo je investícia v hodnote niekoľko desiatok eur ročne.

Keď už máš web, zaregistruj sa do rôznych katalógov, ale len do tých najväčších a najznámejších – Zoznam, Azet, Centrum, Zlaté Stránky a tiež na mapách Google. Neregistruj sa do žiadnych pochybných katalógov, pretože ti to skôr ublíži ako pomôže.

Založ si firemný profil na Facebooku, Instagrame a ďalších sociálnych sieťach. Nemusíš mať profil na každej sieti, ale iba na tých, kde vieš pravidelne pridávať zmysluplný a kvalitný obsah. Záleží to od predmetu tvojho podnikania. Ak chceš napríklad robiť torty, môžeš si každý svoj výtvor odfotiť a dať na Instagram.

Živnosť alebo s.r.o.?

Ak začínaš, jednoduchšie je podnikať na živnosť. Vstupné poplatky nie sú také vysoké ako pri s.r.o., dokonca cez internet sa dá živnosť založiť zadarmo a je to aj administratívne jednoduchšie. Menej starostí budeš mať aj s účtovníctvom, pretože si môžeš uplatniť paušálne výdavky až vo výške 60 %. Navyše prvý rok nemusíš platiť sociálne odvody. Ak sa tvoj biznis rozbehne, môže prejsť na s.r.o. Nevýhodou živnosti je, že v nej musíš ručiť celým svojím majetkom, kým pri s.r.o. je to len do výšky vkladu každého spoločníka.

Prví zákazníci

Každý z nás má okolo seba sieť ľudí, ktorí môžu byť prvými zákazníkmi. Veľmi dôležité je, aby bola tvoja služba (či produkt) kvalitná, aby boli k nej pozitívne odozvy a vtedy sa ľudia budú k tebe vracať, prípadne ťa odporučia ďalším.

Môžeš skúsiť urobiť rôzne akcie – ponúkni napríklad časť alebo celú službu zadarmo výmenou za referencie. Ak vyčerpáš možnosti svojho okolia, budeš si musieť zaplatiť reklamu.

Marketing

Predpokladajme, že nemáš na začiatok až tak veľký rozpočet na reklamu. Aby sme v tom mali jasno, už tisíc eur je pomerne skromný rozpočet. Najvhodnejšími nástrojmi pre teba sú preto Facebook a Google. Ich výhodou je, že na nich dokážeš svoju reklamu dobre cieliť, a preto je efektívnejšia. Ak máš nejaký lokálny biznis, môžeš investovať napríklad do letákov, plagátov či bilboardu a prenajať si reklamné plochy v blízkosti svojho podnikania.

Ak je tvoj rozpočet trochu väčší, oplatí sa najať niekoho na marketing. Môže to byť agentúra alebo lacnejšia verzia – freelancer. Odborník bude tvoje kampane spravovať efektívnejšie a v konečnom dôsledku ti aj dosť peňazí ušetrí.

Servis

Zákaznícky servis je alfou a omegou. Práve servis je často tou vecou, v ktorej sa produkty a služby na trhu odlišujú. A je to často aj dôvodom, prečo sa tvoj zákazník už nevráti, alebo sa naopak bude vracať s radosťou znova a znova. Preto venuj servisu veľa energie a kreatívne ho vylepšuj.

Chceš vedieť viac? Pozri si náš kurz Ako rozbehnúť vlastný biznis.