Ako vytvoriť online kurz

Online kurzy ponúkajú zaujímavú príležitosť zarábania na internete. V zahraničí pribúda lektorov, ktorí sa tvorbou online kurzov živia. Využívajú na to vlastné weby, alebo platformy ako Udemy či Skillshare.

Ak uvažuješ o tvorbe vlastného online kurzu, ale nevieš, ako na to, tento blog bude pre teba. Spísali sme najlepšie praktiky z tvorby online kurzov od ostrieľaných lektorov.

Výber témy kurzu

Témou kurzu môže byť takmer čokoľvek. Veľmi obľúbené sú IT kurzy, ale napríklad aj rôzne hobby kurzy.

Vyber si takú tému:
…ktorá ťa baví,
…v ktorej sa vyznáš natoľko, že o nej vieš učiť druhých
…o ktorej dokáže energicky a s vášňou rozprávať

Ak dokážeš takú tému nájsť, výroba kurzu ti pôjde od ruky a tvoji študenti ťa budú milovať.

Hovorí sa, že byť expertom neznamená, že budeš aj dobrým lektorom. V skutočnosti nemusíš byť úplný expert v nejakej téme, aby si mohol spraviť online kurz. Je veľa lektorov, ktorí sa učia pri samotnej tvorbe online kurzov. Ak nemáš istotu, začni tým, že si urobíš kvalitný výskum.

Rob „kurzy na mieru“. Spýtaj sa svojich známych, aký majú problém. Ak máš klientov, sprav si medzi nimi prieskum. Pozeraj sa na online kurzy, ako na spôsob riešenia problémov ľudí.

Je online kurz správna forma pre tvoju tému? Online kurzy väčšinou ponúkajú len obmedzenú interakciu, preto sa nehodia pre každú tému.

Najlepšie kurzy sú také, ktoré majú úzko vymedzenú cieľovú skupinu. Čím širšia bude tvoja cieľová skupina, tým širšie sú aj jej potreby, ktoré nemáš šancu uspokojiť.

Snaž sa učiť veľmi konkrétne zručnosti a znalosti, nie niečo všeobecné ako “šťastný život” alebo “úspech”.

Mysli na konkurenciu. Na niektoré témy už kurzy existujú alebo sú dobre pokryté rôznymi YouTube kanálmi. V takom prípade musíš priniesť niečo nové alebo konkurovať nižšou cenou. Možno existujú kurzy na prácu vo Photoshope, ale ty môžeš urobiť kurz pre fotografov na úpravu fotiek vo Photoshope.

Podstatný je výber jazyku tvojho kurzu. Ak si vyberieš slovenčinu, tvoje publikum bude malé, ale zase aj konkurencia. V angličtine získaš globálne publikum a dokážeš cieliť na obrovský trh, ale zase aj konkurencia bude veľká.

Typy kurzov

Najčastejšie podoby online kurzov sú takéto: (názvy typov sme vybrali veľmi opisne)

Hovoriaca hlava – postavíš, alebo posadíš sa pred kameru a rozprávaš. Kurz je veľmi osobný, pretože študent vidí a cíti prítomnosť lektora.

Demonštrácia – pokiaľ chceš robiť kurz varenia, lyžovania alebo jógy, nejde to bez videa, v ktorom predvedieš, ako sa to má robiť.

Prezentácia – ak sa cítiš pre kamerou veľmi nekomfortne, môžeš urobiť iba voiceover a obraz doplníš nejakou nadupanou prezentáciou. Slajdy sa však musia rýchlo striedať, aby bola prezentácia dynamická. Ak si trúfaš, môžeš skúsiť aj animácie.

Nahrávanie obrazovky (screenrecording) – lektor v tomto type kurzu nahráva obrazovku svojho PC a zároveň komentuje to, čo práve robí. Komentár je do veľkej miery improvizáciou. Je to produkčne najjednoduchší typ kurzu.

Dizajn kurzu

Ešte pred tým než sa pustíš do produkcie, je potrebné si kurz poriadne naplánovať, teda ho nadizajnovať. Dizajnovanie kurzu sa môže skladať z týchto častí:

Cieľová skupina

Keď sa začínajúci lektor zamyslí na začiatku nad cieľovou skupinou, väčšinou si ju určí veľmi všeobecne a vágne. To je chyba, pretože zúžiť svoju cieľovú skupinu znamená, že jej môžeš pripraviť kurz presne na mieru. V princípe fungujú online kurzy tak, že čím užšie publikum máš, tým spokojnejší sú tvoji študenti. A spokojní študenti znamenajú pozitívne recenzie, ktoré ti pomáhajú kurz ďalej predávať.

Na začiatok sa môžeš opýtať tieto dve otázky:

  • Aká je motivácia študenta prihlásiť sa do tvojho kurzu?
  • Čo by mal vedieť študent, ak sa chce prihlásiť do tvojho kurzu?

Cieľová skupina sa dá ďalej zadefinovať aj z hľadiska týchto parametrov:

  • Pracovný sektor
  • Pracovná pozícia
  • Pohlavie
  • Vek
  • Záujmy
  • Úroveň určitej znalosti/zručnosti

Príklad:

Kurz je určený začínajúcim lektorom online kurzov, ktorí chcú tvoriť online kurzy, zatiaľ majú len minimálne alebo žiadne skúsenosti s tvorbou online kurzov, ale sú expertmi v téme, ktorú chcú učiť. Tiež je potrebné, aby mali aspoň základné technické zručnosti.

Z opisu cieľovej skupiny v tomto príklade vyplýva, že čo je motiváciou cieľovej skupiny, aké východiskové zručnosti a znalosti majú mať študenti. Toto ti výrazne pomôže pri ďalšom dizajnovaní online kurzu.

Vzdelávacie ciele

Vzdelávacie ciele môžeme chápať ako očakávaný výsledok vzdelávania. Teda je to to, čo bude vedieť účastník kurzu na jeho konci.

Vzdelávacie ciele tvoria kostru celého kurzu. Celý obsah a scenár je koncipovaný tak, aby študenti na konci kurzu dosiahli vzdelávacie ciele.

Majú aj ďalší význam – hovoria potenciálnemu študentovi, čo si kupuje za svoje peniaze.

Vzdelávacie ciele majú byť špecifické a merateľné.

Tieto otázky ti môžu pomôcť pri definovaní vzdelávacích cieľov:

  • Čo budú tvoji študenti vedieť na konci kurzu?
  • V akom rozsahu to budú vedieť?
  • Za akých podmienok to budú vedieť?

Príklady dobrých vzdelávacích cieľov:

Na konci kurzu budeš vedieť naformulovať vzdelávacie ciele pre potreby vlastného online kurzu.

Na konci kurzu budeš vedieť manuálne nastaviť svoju zrkadlovku tak, aby si dostal vyváženú expozíciu v akomkoľvek prostredí.

Príklad zlého vzdelávacieho cieľa:

Na konci kurzu budeš vedieť fotiť

Takýto vzdelávací cieľ je príliš všeobecný a ťažko merateľný.

Dramaturgia kurzu

Odporúčame ti kurz rozdeliť do krátkych niekoľkominútových lekcií. Tu je niekoľko odporúčaní pri navrhovaní osnovy a tvorbe obsahu jednotlivých lekcií:

  • 1 lekcia = 1 idea. Novú myšlienku daj do novej lekcie.
  • Každá lekcia má úvod-jadro-záver. V úvode môžeš načrtnúť, že o čom lekcia bude. Na konci urob zhrnutie, prípadne premostenie do novej lekcie.
  • Začni jednoduchšími vecami a zložitejšie si nechaj na neskoršie lekcie.
  • Poradie lekcií by malo na seba logicky nadväzovať. Nemalo by sa stať, že tretia lekcia si vyžaduje ovládanie zručnosti, ktorú budeš preberať až v piatej lekcii.
  • Lekcie by nemali byť príliš dlhé. Človek dokáže udržať podľa výskumov pozornosť najdlhšie zhruba 15 minút. Potom si potrebuje vydýchnuť. Takže v žiadnom prípade nepresiahni túto dĺžku. Optimálna dĺžka jednej lekcie je podľa skúseností viacerých podobných platforiem 5-7 minút.
  • Príliš rýchle tempo reči kladie vysoké nároky na sústredenosť. Rozprávaj radšej pomalšie, dávaj si pauzy na nadýchnutie. Používaj príklady, humor či opakovanie.
  • Študenti oceňujú na online kurzoch vecnosť. Rozprávaj vždy k téme danej lekcie, priamo a vecne. Nezamotávaj sa, neobkecávaj…
  • Neexistuje optimálna dĺžka kurzu. Dá sa urobiť kvalitný kurz, ktorý má hodinu a rovnako tak môže mať kurz aj osem hodín.

Pripraviť kurz dramaturgicky správne je umenie. Hraj sa s osnovou kurzu, jednu lekciu niekde vymaž, inde zase pridaj. Striedaj nudnejšie lekcie so zábavnejšími, dlhšie s kratšími, ťažie s oddychovými, teoretické lekcie môžeš napríklad striedať s prípadovými štúdiami. Ale zároveň, aby to vždy malo svoju nadväznosť a logiku. Cieľom je vytvoriť vyvážený, pestrý a dynamický kurz, ktorý dokáže udržať študentovu pozornosť čo najdlhšie.

Scenár

Aspoň v nejakej základnej podobe by mal mať každý kurz nejaký scenár. Môže to byť doslovný prepis každej lekcie alebo len vypíšeš hlavné body, ktoré chceš v lekcii povedať. Ak zvolíš druhý spôsob, oplatí sa napísať si v každej lekcii aspoň prvú vetu.

Forma scenára závisí od toho, ako veľmi si v téme veríš a od typu kurzu, pretože niektoré typy si vyžadujú určitú improvizáciu a písanie doslovného scenára by bol zbytočný krok navyše.

V scenári si neplánuješ len to, čo v kurze povieš, ale aj to, čo bude na obraze.

Produkcia kurzu

Najväčšie obavy majú začínajúci lektori z toho, že nemajú dostatočnú techniku alebo s ňou nevedia dobre pracovať, s tvorbou videí nemajú skúsenosti, a podobne. Pri tvorbe kurzu sa dá úžasne improvizovať a využiť to, čo už máš doma – telefón, druhý telefón, zrkadlovka, lampy, denné svetlo.

Prípadne si vieš niektoré veci dokúpiť a dá sa to urobiť aj za veľmi nízke peniaze. Pripravili sme pre teba zoznam odporúčanej techniky a softvéru, ktoré sa ti hodia pri tvorbe kurzu. Pozri si ho tu.

Tipy, ako zvýšiť kvalitu videa

Stabilita:

Postav kameru na statív alebo ju nejakým spôsobom upevni na úrovni očí. Obraz musí byť stabilný.

Svetlo:

Môžeš použiť denné svetlo alebo umelé svetlo, ale hlavne nech je dostatok svetla a radšej mäkké a rozptýlené. Svetlo sa dá zmäkčiť tak, že cez lampu prevesíš papierové tienidlo alebo papier na pečenie. Rozmiestnenie zdrojov svetla by malo vyzerať takto:

Na pravej alebo ľavej strane kamery je hlavné svetlo (môže to byť aj svetlo z okna), ktoré ti dopadá na jednu časť tváre. Ak nechceš, aby bola druhá časť tváre v tieni, použiješ doplnkové svetlo z druhej strany kamery, ktoré má nižšiu intenzitu. Zadné svetlo zase zvyšuje kontrast medzi lektorom a pozadím. Dá sa použiť jedno, dve alebo všetky tri svetlá. Pohraj sa so svetlami, skús rôzne usporiadanie a uvidíš, čo bude najlepšie fungovať.

Prostredie:

Prostredie by malo podporovať to, o čom rozprávaš. Kurz o varení môžeš urobiť v kuchyni a biznis kurz niekde v kancelárii. Nemaj na obraze žiadne zbytočné prvky, ktoré rozptyľujú. Dobrá voľba je použiť jednofarebné pozadie (môžeš použiť nejakú plachtu alebo farebné pozadie na fotografovanie, ktoré sa dá kúpiť za niekoľko desiatok eur), ktoré zvyšuje kontrast medzi lektorov a prostredím. Ale nepoužívaj biele pozadie a biele steny.

Nahrávanie obrazovky:

Odstráň zo svojej pracovnej plochy všetky zbytočné ikony či panely. Jednak nebudú študenta rozptyľovať a tiež bude tvoje video vyzerať profesionálnejšie.

Ďalšie tipy:

  • Pozeraj sa priamo do kamery. Predstav si, že lekciu vysvetľuješ svojmu známemu
  • Lektor by mal byť radšej v strede obrazu než v tretinách
  • Kamera by mala byť na úrovni očí
  • Rozprávaj nahlas, jasne a plynulo. V prípade, že sa pomýliš, začni od poslednej vety. Neskôr to strihneš

Zvuk

Kvalita zvuku je zrejme ešte dôležitejšia ako kvalita videa. Ak študent počuje zašumený hlas alebo echo, zážitok z učenia prudko klesá. Na kvalitu zvuku si daj preto veľký pozor.

V prvom rade nikdy nepoužívaj interný mikrofón. Či už nahrávaš zvuk do svojho notebooku alebo na kameru. Externý mikrofón dokáže posunúť tvoje audio na úplne novú úroveň. Pre voľbu dobrého externého mikrofónu si pozri náš zoznam odporúčanej techniky.

Tipy pri nahrávaní zvuku:

  • Nahrávaj v tichom prostredí, vypni klimatizáciu, hlučné zariadenia, utesni okná.
  • Zvuk nahrávaj v menšej miestnosti. Jeden z najväčší problém pri nahrávaní je echo, ktoré vzniká v prázdnych miestnostiach. Preto pomáha, keď sa obklopíš rôznymi dekami či vankúšmi, ktoré absorbujú zvuk v miestnosti.
  • Nastav nahrávanie tichšie. Potom neskôr v postprodukcii hlasitosť zvýšiš. Týmto spôsobom nahráš aj menej šumu.
  • Vždy nahraj na začiatku nahrávky niekoľko sekúnd ticha – v postprodukcii ti to pomôže eliminovať šum.
  • Vo všeobecnosti je lepšie nahrávať zvuk na iné zariadenie ako video. Aby sa ti ľahšie v post-produkcii zosynchronizoval zvuk s obrazom, vždy si na začiatku nahrávky nahlas jedenkrát tleskni. To bude bod, v ktorom potom prepojíš obraz a zvuk. Ušetrí ti to čas.
  • Mikrofón maj čo najbližšie k ústam, ale nie úplne pri ústach. Ideálna vzdialenosť je tých 10-15 cm a nehovor priamo na mikrofón, ale skôr vedľa neho.
  • Nepridávaj do audia žiadne hudobné pozadie, pôsobí to rušivo.
  • Voiceover by mal znieť konverzačne. Keď ho čítaš, tak nech to nie je počuť. Predstav si, že to hovoríš svojmu známemu.
  • Akékoľvek nadbytočné zvuky (kliknutie myšou, prechádzajúca sanitka ulicou, hlasné vydýchnutie) je najlepšie odstrániť tak, že zopakuješ posledné vety.
  • Tvoj hlas znie lepšie, keď sa usmievaš

Cena

Veľa lektorov má problém stanoviť primeranú cenu za kurz. Cena je v prvom rade trhová záležitosť, čiže cena by mala byť taká, za ktorú sa bude tvoj kurz predávať. Trochu ti to ale uľahčíme.

Čo rozhoduje o cene?

  • Náklady – premietni do ceny svoje náklady na výrobu kurzu a čas.
  • Dĺžka kurzu – ľudia sú ochotnejší platiť viac za dlhšie trvajúce kurzy.
  • Náročnosť kurzu – v princípe platí, že kurz pre začiatočníka by mal byť lacnejší ako kurz pre pokročilého. Pokročilejšie zručnosti sú vzácnejšie.
  • Veľkosť cieľovej skupiny – čím užšia je cieľová skupina, tým vyššiu cenu môžeš stanoviť
  • Typ kurzu – ide o voľnočasový kurz alebo o profesijný kurz? Ak je cieľom kurzu získať profesionálnu zručnosť, cena môže byť vyššia ako pri voľnočasových kurzoch.
  • Tvoje ciele – robíš tento kurz kvôli pasívnemu príjmu alebo ti ide o to budovať osobný brand a získať nových klientov. Pri druhej možnosti môžeš dať kurz pokojne aj zadarmo.
  • Konkurencia – ak existuje viacero podobných kurzov, možno by si mal cenu znížiť, aby si im konkuroval. Cena by mala byť tiež nižšia ako pri obdobných prezenčných kurzoch. Ak má tvoj kurz malú konkurenciu, cena môže byť vyššia.

Dobrou stratégiou je stanoviť finálnu cenu kurzu o niečo vyššiu ako plánuješ. Má to dva dôvody. Za prvé cena pôsobí na ľudí ako indikátor kvality. Ak je cena vyššia, ľudia akosi automaticky predpokladajú, že aj kvalita kurzu bude vyššia.

Zaujíma ťa online vzdelávanie? Na Kurzone pripravujeme špičkové online kurzy s úspešnými lídrami svojich profesií. Sleduj nás na Facebooku, nech máš prehľad o našich najnovších kurzoch.

 

Diskusia